Selasa, 3 Jun 2014

Sejenak di Tawau

Aku ada trip kerja ke Tawau dua minggu lalu. Lalu jalan darat ikut jalan Kimanis-Keningau-Kalabakan-Tawau. Ikut jalan ni lebih cepat, dari bandar Keningau ke bandar Tawau cuma ambil masa 4 setengah jam banding ikut jalan KK-Ranau-Telupid-Tawau tu yang kalau ditengok dalam peta umpama pusing separuh negeri Sabah dan ambil masa at least 8 jam.

Nda lama di Tawau, 3 hari 2 malam ja. So, nda sempat pun terjah banyak tempat, mau ke Mabul dan Mataking Island jauh sekali la, lagipun aku nda minat sangat pigi pulau-pulau ni. Aku bukannya diver berenang pun nda pandai. Sekitar bandar Tawau ja la aku pusing.

Di sini aku listkan barang/souvenir yang selalu orang beli kalau turun Tawau, ni untuk rujukan pembaca dari Semenanjung la:

1. Keropok amplang - boleh didapati di Pasar Tanjung
2. Belinjo - sejenis snek, beli di Pasar Tanjung juga
3. Periuk belanga kuali dan segala peralatan dapur made in Indonesia - di Pasar Tanjung juga
4. Baju tidur - pasar gantung, dekat masjid
5. Gajus - ada yg digoreng sedia untuk dimakan, ada yg mentah - yang ni aku sendiri suka beli
6. Kacang bersalut tepung
7. Key chain, fridge magnet - yg ni biasala kan, macam aku beli di pasar gantung ja, boleh tawar menawar dan keluarkan skill berslang Tawau anda....(tapi even aku Sabahan sebab muka memang muka orang sebelah pantai barat, nda boleh tipu juga...)

Bandar Tawau ni banyak hotel. Kalau datang tanpa tempahan pun masih boleh dapat hotel. Hotel yang kira lama dan ada nama ialah Hotel Belmont Marco Polo dan Promenade Hotel. Lain-lain hotel :

1. Hotel MB
2. My Inn
3. Shervinton
4. Istana Monaco
5. Hotel Heritage
6. Hotel King Parks
7. De Choice Inn
8. Hotel Emas
9. Kingston Hotel
10. Hotel Holiday

Banyak lagi hotel murah dan budget, depends la kepada poket masing-masing kan. Hotel-hotel ni semuanya di kawasan bandar, memang senangla untuk keperluan kita, cari tempat makan, jalan-jalan dsb...

Adalah juga aku snap gambar sikit-sikit, masa keluar sekejap-sekejap dapatlah curi gambar tapi kurang mengujakan la gambar2 ni...


1 1/2 jam lagi dari bulatan ni untuk sampai ke bandar Tawau

pasar gantung


hotel MB

Tiada ulasan: