Rabu, 19 April 2017

Seoul 2016 ~ Winter Trip...Part 5

Selepas hujan turun, kadangkala pelangi muncul menyejukkan mata memandang. Kadangkala dalam Allah swt berikan ujian, akhirnya nanti kita diberikan sesuatu yang kita harap-harapkan. Ujian dari Allah swt agar kita sebagai hamba-Nya kembali padanya dan merenung kembali  kelalaian diri.

Saya demam, senggugut dan berehat dalam bilik saja pada hari kelima, dan hari keenam cuma berjalan-jalan di Namdaemun dan sekitar hostel di Dongdaemun. Itupun menggagahkan diri untuk ke Namdaemun membeli barang-barang untuk anak-anak saudara, kakak dan abang. Malam akhir, suhu terasa sangat sejuk. Bila check di Acchuweather, diramalkan akan turun salji pukul 2 pagi nanti. 
Berjaga juga hingga tengah malam. Tapi mata tak sanggup menunggu lagi selepas pukul 11 malam. Terus tertidur. 

Terjaga pukul 4.30pagi. Terus teringat mungkin ada salji yang turun. Intai-intai di tingkap macam ada jak putih di bawah tu. Terus cuci muka, sarung seluar jeans, jaket dan tudung. Mulanya nak pegi sorang jak, KZ masih baring-baring mengantuk. Tetiba dia bangun, ikut mengintai di tingkap. Kelam kabut dia bangun. Hahaha...takde masa nak bersantai di negara orang k, melainkan ko dah biasa dengan salji-salji ni.

So, di awal subuh tu kami pun bangun melawan kesejukan. Betul. Seluruh bandar  diselimuti salji nipis. Dan masih ada yang sedang turun. Teruja sangat.

Subhanallah. Bersyukur kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Maha Kaya.

Allah SWT berikan sesuatu yang lebih indah. Ingatkan nda jumpa salji sudah tau...kan hari tu di Nami jumpa sisa-sisa salji jak...tup-tup subuh hari akhir salji turun...it was lovely !..Kenangan yang tak dapat dilupakan juga...Lepas ni dah tak payah lagi nak mengintai peluang bercuti di musim sejuk ni. Seriously, saya lebih sukakan musim luruh (autumn) atau musim bunga (spring), cuacanya walaupun tak sesejuk musim dingin ni tapi nak berjalan dan menikmati view tu lebih santai dan selesa. Cukup pakai trench coat jak. Kali ni memang seluar pun dua lapis, stokin tebal lagi, glove lagi kan...

So, kami pun berjalan sampai ke Cheonggyecheon . Sangat cantik sungai kecil tu bila bersalji di kiri kanannya. Cuma kesian tengok burung-burung bersembunyi di celah-celah dinding simen... 
terbongkok-bongkok mengutip salji
salju di awal Subuh
nampak suci je...

sungai kecil diselimuti salji

Pukul 11.00 pagi, kami check out dan menunggu bas di bawah hostel. Dengan salji, anginnya lagi, waktu menunggu bas ke airport tu terasa sangat lama walaupun tak sampai sejam. Dari hostel terus ke airport. Dalam perjalanan nampak pekerja-pekerja membersihkan salji di koridor bangunan, laluan pejalan kaki. Flight Air Asia dari Incehon ke Kuala Lumpur petang tu penuh dengan penumpang. Macam biasa, saya memang susah melayan mata dalam kapal terbang ni. Cuma tertidur tak sampai sejam pun. Bila landing di KLIA2 rasa lega dah sampai ke negara sendiri. Hujan salji di negara orang, hujan lebat panas terik di negara sendiri, tetap juga baik di negara sendiri.

Malam tu kami check in di Tune Hotel KLIA2 untuk satu malam saja, esok pukul 9.30 pagi barulah terbang ke KK pula. Tune Hotel KLIA2 selesa dan check in pun pantas. Luas bilik just nice, okaylah untuk transit je pun. Ada 7-11 di aras bawah. Kalau nak ke terminal pun cuma berjalan kaki ikut laluan berbumbung yang disediakan. Sangatlah convenience ...for 1 night, around RM270. Kitaorang berdua, so bayar sama-sama. 

Overall, trip kali ini memberi pengalaman yang berbeza. Ini kali kedua ke Seoul, tak pasti samada teringin nak pergi lagi (sewaktu baru balik tu). Tapi ni dah April 2017, rasanya tak mungkin nak pegi lagi. Cukuplah dua kali. Dengan kos sara hidup kita yang makin meningkat ni, rasanya travel ke oversea ni cukuplah setahun sekali. Dan mestilah ke destinasi yang berbeza pula. In sha Allah.

Tiada ulasan: