Selasa, 10 Oktober 2017

Cuti-Cuti Malaysia : George Town, Pulau Pinang ~ Part 1

Trip singkat 15/9/2017 ~ 17/9/2017 ( Georgetown Pulau Pinang, Malaysia)

Trip yang tiada perancangan. Beli tiket sebulan sebelum bertolak. Member yang ajak berjalan sebab dia yang nakkk sangat. Destinasi pilihan dia mula-mula tu Hong Kong, tapi aku tolak sebab HK kalau masuk September ni musim taufan. So, flight melencong pi Penang. Ada direct flight dari KK ke Penang. OK, suka sebab nda payah transit di KLIA2.

3 hari 2 malam di sana. Flight delayed from KK to Bayan Lepas due to bad weather condition in Penang island. Penang dilanda hujan lebat berpanjangan dan banjir pada pagi 15/9/2017. So, our flight was retimed from 1.35pm to 3.15pm. Hampir lagi kapal mendarat di Langkawi , syukurlah akhirnya mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas pada pukul 5.50 petang, lewat 20 minit dari masa yang sepatutnya. 2 orang rakan sudahpun beri amaran ( mesej di WhatsApp dorang tu lebih kepada menakut-nakutkan tau...huhu, bergegar juga hati aku baca...) waktu masih di airport KK, mau batalkan pun rasa sayang. Sudah check-in, hotel pun sudah dibayar. Tawakkal ja mengharung banjir.

Hujan menyambut ketibaan kami di George Town. Mendung, kelabu dan suram Pearl of Orient waktu kami sampai. Siap lagi kapal macam terbuai-buai waktu landing, terdengar jeritan di barisan belakang time tu....huhu.... sebenarnya time tu aku pun cuak juga. Dalam hati berdoa dan berharap esok cuaca akan cerah tanpa hujan. Hati tu takut dan berharap.

Teksi yang kami naiki (RM33 dari airport ke hotel ) mudah jak mencari hotel tempat kami bakal bermalam selama 2 malam.Pemandu teksi lelaki Melayu yang kebetulannya beristerikan orang Sabah. Dia ni  nda banyak bicara tapi sempat juga dia bagi sedikit tips untuk berjalan-jalan di sekitar bandar. Dari ceritanya, hujan yang turun sejak Subuh tadi lain macam, banyak kampung banjir kilat.Tapi yang kami pegi ni di tengah bandar, jadi nda la kena banjir tu...Lega!
peta laluan bas ke bandar (ni dlm airport)

Hotel aku booked 3 hari sebelum , Armenian Heritage Street Hotel di Lebuh Carnavorn. Check-in mudah dan cepat. Bayaran kunci bilik RM4. Emmm… sungguh tak reti aku, ini pun sampai RM4 ke? Receptionist muka serius dan kurang ramah (mungkin dia penat tu....bersangka baik). Hilang mood nak bertanya macam-macam.
Dapat bilik no 506, di bahagian corner. Menarik hotel ni, bangunan lama diubahsuai. Biliknya pun agak luas, bilik mandi dan ruang shower asing. Ada tv nipis, peti ais, cerek eletrik, almari, safety box. Memang selesa. Dengan harga RM133 average untuk satu malam rasanya berbaloi juga.

bilik standard queen
ada almari, meja solek dan mini fridge
bilik mandi dan toilet sebelah kiri...sebelah kanan tu ada tingkap lagi

Malam jugalah baru kami keluar, lagipun kami sampai tadi pun memang hampir Maghrib sudah. Tiadalah mau berjalan jauh-jauh. Tadi pun driver teksi sudah tunjukkan jalan ke Prangin Mall. Dekat jak dengan hotel ni, dalam 5-10 minit jalan kaki santai-santai. Sekejap ja kami pi mall tu, beli apa yang patut untuk malam tu, lepas tu terus balik ke hotel. Jalan pun masih basah lepas hujan, memang tiada mood la berjalan jauh.

berjalan kaki ke Prangin Mall

gerbang comel
Balik ke hotel, kami lepak-lepak di lobi hotel sambil makan aiskrim. Lobinya luas dan cantik. Dalam hotel ni pun ada kedai serba guna. Boleh beli barang keperluan yg simple-simple semua ada di sini.
kedai ni buka 24 hours...dlm hotel, depan lobi
lobi hotel
peta-peta yg diambil di airport tadi

Sampai bilik, lepas mandi, berbual berbincang sekejap ke mana nak dituju esok, kami berdua tertidur dengan mudah. Penat seharian.

Harap esok cuaca lebih baik. Lebih cerah.