Ahad, 10 Mac 2013

Kota Pencakar Langit - Hong Kong - Final part

Itinerary hari ni agak padat - Stanley Market, Islamic Centre Canteen, Times Square. Hari ini kami keluar lebih awal, 8.30 pagi dah gerak ke stesen MTR Tsim Tsa Tsui. Kurang dari 10 minit kami sampai di Central MTR. Keluar exit A,ikut jejantas ke Terminal Bus. Di terminal, turun ke street level dan cari bas no 6,6A, 66 atau 6X.

Pagi ni lain macam sikit, seolah-olah kami berada di Manila, area Central dipenuhi dengan warga Filipina yang bekerja di sini. Siap bentang-bentang kotak, ber'pot luck segala. Satu pemandangan 'luar biasa' pagi Ahad di HK Island yang menarik hati kami. Sebelum ni aku nampak member FB post gambar di FB je.

Perjalanan ke Stanley cuma 40 minit. Jalan bengkang-bengkok, sempit, bas dipandu laju. View on the way menarik. Repulse Bay. Rumah-rumah mewah. Sememangnya day trip yang berbaloi. Plus, suhu hari ini 17 darjah celcius. 2 jam kami di Stanley. Shopping je pun. Ada jugak aku dan member berjalan di tepi2 laut tu tapi biasa-biasa viewnya. Di Stanley ni ada watson, kami belila air mineral, biskut untuk alas perut sebab plan aku nak lunch di kantin yg femes itu. Kesian member2 aku terpaksa berlapar hingga ke Wan Chai.
 Dari Stanley, kami naik bas dan turun di terminal yang sama. Destinasi seterusnya Islamic Centre Canteen. Dari depan exit MTR Central kami naik teksi ke sini, caranya senang bagitau je nama hotel yg terdekat dgn kantin ni. Turun kat depan hotel tu ( The Charterhouse Hotel ) then pusing ke belakang bangunan hotel tu, di situlah terletaknya Masjid Osman Radju, naik tgkt 5 (kalau x silap). Kantin ni kira macam wajib kalau pegi HK. Rasanya, hampir setiap blog yang aku baca mesti masukkan kantin ni dalam itinerary. Feveret kami di sini, dim sum. Puas rasanya dapat makan hidangan lengkap. Nasi putih, sayur dan lauk.Disebabkan penat yang amat sangat, dengan bakul plastik kiri kanan, kami lupakan Times Square. Dari Islamic Canteen tu kami jalan kaki ke MTR Causeway Bay, tak jauh, dalam sejuk-sejuk berangin tu tak penat pun. Caranya mudah, cari lambang exit MTR. Macam kami, sempat lagi bertanya di Hotel Walden Place, hotel ni dalam 2 blok dari exit MTR.

Aktiviti malam macam biasa, lepak di McCafe dan berjalan-jalan sekitar Tsim Tsa Tsui. Lepak di Park lane Shopper Boulevard.

Esoknya hari terakhir kami di kota yang dipadati bangunan pencakar langit. Flight pukul 7.30 malam. Pagi-pagi sempat berjalan ke Avenue of Stars.

Untuk ke airport kami minta bantuan guest house. Kami bayar HKD300 untuk van ke airport. Driver tu orang India. Ramah orangnya. Pernah ke Ipoh ...katanya.

''What airline''
''Airasia''
''Oh, that cheap airline...''

Kami gelak je. Kantoi!! Cheap pun cheapla..janji kami sampai HK dan selamat balik.