Sabtu, 9 Mac 2013

Kota Pencakar Langit - Hong Kong - Part 1

Hong Kong bukanlah destinasi impianku sejak mulanya, plan asal aku dan kawan-kawan nak ke Seoul, bajet pula tak mengizinkan so terpaksa beralih destinasi.Kebetulan ada offer AirAsia, tiket ke HK tak sampai pun RM600 seorang, lepas adds on luggage dan beli seat, dapatlah kami travel secara bajet ke Hong Kong @ HK.

Sebelum travel, aku buat banyak preparation. Pilih tempat-tempat menarik. Survey accomodation. Plan itinerary. Cari info tentang public transport. List of halal restaurant. Banyak blog yang aku baca dan aku kumpul info secara teliti gak. Semua catat dalam satu notebook. Semua ni untuk memudahkan kami dan yang paling penting, aku taknak ikut pakej so aku bersedia lebih awal. Aku banyak merujuk www.discoverhongkong.com. Untuk dapatkan list restaurant yang diperakui  halal pun ada dalam ni. Untuk  transport terutama MTR rujuk www.mtr.com.

Restoran halal memang senang carik esp kalau tinggal di area Tsim Tsa Tsui. Ada je orang Pakistan yang hulurkan pampflet. Cuma kena survey awal-awal, restoran di sana memang takkan nampak di level street tapi terletak di bahagian ground atau di tingkat atas. Kalau rasa malas nak survey awal-awal, paling senang pergi ke ChungKing Mansion. Dalam tu memang banyak restoran India, Pakistan. Plus, disini banyak money changer dengan kadar yang memuaskan. Dalam Disneyland plak, restoran Tahitian Terrace shj yang ada sijil halal dan makanan kat sini memang sedap.

Public transport di HK (bas dan MTR) efisien dan selamat. Pun mudah difahami. dalam masa 2 hari je memang akan expert. Sempat juga kami cuba naik feri dari Tsim Tsa Tsui ke Hong Kong Island. Memakan masa 5 minit saja. Lagi satu, naik feri boleh nampak view bandaraya Hong Kong di kedua-dua side, HK Island dan Kowloon. Dari airport ke pusat bandar, lebih murah naik bas. Ni boleh dirujuk dalam site www.hongkongairport.com part transport. Contoh bas A21 untuk area Mongkok, Jordan, Tsim Tsa Tsui. Kalau stay di area Wan Chai, kena naik bas lain (nombor lain).

Kami ke HK 29 November ke 3 Disember. Kalau check season, fall to winter.Winter di HK tiada snow cuma terasa sejuk , mungkin sebab bawaan angin. Apapun, kenalah bawa pakaian yang sesuai juga, sweater atau cardigan yang tebal.  Beli coat di sana pun bagus sebab harganya lebih murah.

Overall, berjalan-jalan di HK sangat mudah dan selamat. Nak travel secara solo pun ok, selamat dan sangat mudah. Macam aku yang suka perfume, kosmetik ni memang nak repeat HK lagi, dan takkan teragak-agak untuk pergi secara solo pada masa akan datang. Aku sangat suka kebersihan HK,  Octupos Card dan part beratur naik lift, naik bas tu.





Tiada ulasan: