Sabtu, 9 Mac 2013

Kota Pencakar Langit - Hong Kong - Part 2

Dalam Part 1, aku bercerita secara umum je, so Part 2 ni lebih kepada travelogue...tapi secara ringkas, sebabnya aku tak bijak mengarang dan memasukkan elemen-elemen menyengat mata dan hati...

Kami sampai di airport lebih kurang pukul 7.30 malam. Mula-mula memang agak panik, lebih-lebih lagi masa di kaunter imigresen tu. First, aku tersalah masuk lorong, beria-ia ikut lorong citizen HK, mungkin terlampau panik. Secondly, seorang member agak lama di kaunter, puncanya ejaan nama di pasport dan boarding pass @ ticket agak berbeza. Member ni ada dua nama ( menggunakan alias), yang beli tiket aku, masa beli tu kami calling-calling je, itu yang ada kesilapan kot part alias tu aku letak alias bukan simbol @. Moral of the story, lainkali aku akan suruh member tu catat nama dengan ejaan yang betul dalam notebook aku, lainkali senang beli tiket...

Tiga orang perempuan Cina dari Sandakan prihatin datang tegur kami selepas member aku tu 'dilepaskan' oleh imigresen HK.Sempat lagi they all berpesan 'kalau pegi Ladies Market hati-hati, orang HK ni kasar-kasar'. Noted.

First thing to do, cari map (  in the end, map ni cuma tersimpan dlm beg...), mencari money changer tapi tak jadi tukar sebab kadar tukaran yang rendah, beli Octopus Card HKD200. Ada lebih nanti boleh refund balik. Lepas tu keluar dan mencari bas A21.

Rasanya, di sini panik tu mula hilang dan kami dapat balik rasa konfiden tu. Dalam bas masing-masing sibuk berposing. Penumpang lain dalam bas tu pun masing-masing buat hal sendiri. Berborak sesama sendiri.

Berpandukan skrin dan hasil penggogelan aku sekian lama, kami turun betul-betul depan bangunan hostel yang aku booked - Panda's Hostel. Satu lagi tanda ialah masjid Kowloon. Hostel ni memang betul-betul depan masjid Kowloon. Satu lagi, Panda's Hostel dengan Panda Hotel berbeza, Panda Hotel tu hotel 3 bintang, aku dah lupa  dalam kawasan mana, tapi yg penting Panda's Hostel ni dalam kawasan Tsim Tsa Tsui ( dalam bangunan Comfort Buiding ).

Alhamdulillah, check-in berjalan lancar.Malam masih muda dan kami pun belum mengantuk. Lepas minum milo panas, semua keluar. Berjalan menyusur Nathan Road hingga sampai Mirador Mansion.Baru hari pertama ( malam ), kami dah pun start membeli. Memang excited betul bila masuk Sasa di HK ni, perfume mini dijual dalam lingkungan harga HKD15-HKD45, semua branded perfume. Lanvin, Hugo Boss, Anna Sui, Moschino.

Hari pertama kami berakhir. Beginilah nasib kalau beli tiket ikut offer, tak dapat membeli ikut timing sampai yang bagus. Sebaik-baiknya sampai biarlah pagi, atau tengahari barulah tak membuang masa.

Esoknya, kami berpindah hostel. Memang waktu booked Panda's Hostel untuk satu malam, 3 malam lagi di Yiufai Guest House. Tak terikat dengan mana-mana schedule, namanya pun bercuti, pukul 9.30 pagi kami berjalan-jalan lagi menyusur Nathan Road sementara menunggu untuk check-out dan check in lagi. Selepas check in di Yiufai Guest House kami terus mencari Ziafat Restaurant. Isi perut sebelum ke The Peak.

Ziafat Restaurant ni terletak dalam bangunan Harilela Mansion di Tsim Tsa Tsui..sebaris je dengan lorong Masjid Kowloon tu. Makanan boleh tahan, dan boleh tahan lama menunggu.
Ice lemon tea & briyani...
Masing-masing bayar lebih kurang HKD80 di sini. Mahal tapi okla...big potion and tasty food...
Lepas makan, kami berjalan kaki ke Terminal Ferry untuk naik feri ke Hong Kong Island. Jauh jugak berjalan dari Harirela Mansion ke jeti tu, termasuk singgah sana sini dalam 15 minit  jugakla. Singgah jap di 1881 Heritage.  Buang masa di sini hampir 20 minit tapi berbaloi sebab area ni cantik.

1881 Heritage dihiasi pokok Krismas dan bunga-bunga bauhinia merah

Cuaca agak mendung hari ini, membimbangkan aku, takut tak nampak view Hong Kong di The Peak nanti. Tambang feri cuma HKD2.50 sahaja. Sampai di jeti Central kami turun ke street level dan mencari bas ke The Peak.
layan perasaan....candidla konon...
Di sinila perhentian bas 15C untuk ke The Peak...tapi bukan bas tour merah tu...abaikan model berperut b.... itu hehehe