Sabtu, 9 Mac 2013

Kota Pencakar Langit - Hong Kong - Part 3

Masa mula-mula sampai di stesen tram The Peak cuaca masih okey walaupun dah start mendung kelabu. Tanpa buang masa ( tiket The Peak HKD120 dibeli di Yiufai Guest house masa check in ) kami terus beratur naik tram. Naik tram ke puncak memang mendebarkan. Lagi-lagi masa tram tu tiba-tiba stop di pertengahan, macam tergantung di lereng rasanya. Pening kepala, nasib baik tak muntah.

Di The Peak Market, kami beli key-chain dan FM. Harga agak murah. HKD100 untuk 5 key-chain@FM. Bagi aku key-chain di sini lebih berkilat dan nampak baru compare to Ladies Market punya. Dah puas shopping tu, kami proceed ke Madame Tussaud's. Lama kami di sini, lebih 2 jam. Sangat jakun. Bila naik ke view point, memang kecewa abis. Yang ada cuma kabus...bayang-bayang bandaraya Hong Kong langsung tak kelihatan.

Sky Terrace...
Plan asal aku untuk balik ke TST ialah naik teksi ke MTR Central, pastu naik MTR ke TST terbabas bila semua teksi yang kami tanya menolak. Mungkin sebab masa tu hujan dan agak sesak..ke sebab kami berempat perempuan bertudung. Entahlah. Kami naik bas 15C lagi dan berhenti di mana entah..lepas tu sesat tak jumpa exit ke MTR Central. Bila dah sesat kenalah rajin bertanya, seorang Pinoy bantu kami. Tapi bantu sekadar bagi direction je. 
MTR Central memang havoc time orang baru balik kerja. Tapi once dah masuk stesen ni tak susah sebab banyak anak panah dan map. Masing-masing lega bila sampai di TST. Dan kami melepak di McCafe, minum frappe...kaki memang penat yang amat sangat. Kalau balik ke bilik lagi memang confirm takkan sanggup keluar lagi sedangkan dalam otak kami memang nak merayap lagi, shopping ...Dalam sejam lepak, barulah jalan-jalan area Nathan Road tu, beli winter coat, keluar masuk Sasa, Bonjour dan Goodyear (kedai perfume & kosmetik...bukan kedai tayar)...

Esoknya, macam biasa ikut iti kami ke Disneyland...cuaca di Disneyland yang terletak di pulau Lantau ni cerah, suhu dalam 20 darjah celcius...nyaman walaupun mentari terik. Tiket ke Disneyland pun kami beli awal-awal di Yiufai Guesthouse. Cara ke sini mudah, naik MTR dari TST ke stesen Lai King. Di Lai King, tukar ke train Tung Chung. Train ke Tung Chung ni boleh sampai ke Citygate Outlet @ Ngongping 360. Tapi kami turun di stesen Sunny Bay. Dari stesen ni naik train Disneyland Resort terus ke Disneyland Hong Kong. Bunyi macam susah tapi sebenarnya senang dan pantas. Dalam 3 kali tukar train tu, masa yang diambil tak sampai pun 1 jam. 






Disneyland agak membosankan untuk 'kanak-kanak' matang macam kami. Sekadar memenuhi impian zaman kanak-kanak dulu. Lepas lunch dan naik keretapi pusing-pusing Disneyland yang tak sebesar mana tu, kami balik. Berehat di bilik. 
Malamnya kami ke Mong Kok. Ladies Market. Dari Tsim Tsa Tsui kami naik MTR ke stesen Mong Kok. Keluar exit D2. Sebenarnya, kami sesat lagi masa di Mongkok ni, tercari-cari Ladies Market dalam lautan manusia di malam minggu tu. Cuma kali ni kurang panik, nampak polis terus bertanya. Ok jugaklah Ladies Market ni walaupun sempat ada adegan kami berlari-lari menyelamatkan diri dari dikejar penjaja yang cuba memaksa. Uhuhu...memang dasat tapi apapun kami berjaya juga memborong beg, dompet dan t-shirt. Hehehe...






Tiada ulasan: