Khamis, 1 Mei 2014

Seoul - Spring 2014 - Day 1


Selamat Hari Pekerja 1 Mei 2014, selamat menyambut ketibaan bulan Rejab juga...

Peringatan - entri bercampur-campur dialek Sabah sikit dan terlalu panjang , harap bersedia k...sebab susah feel mood mengarang ni...kalau nda, entah bilalah baru ada entri ni...

Tajuk entri spring tapi suasana spring Korea tak semagic spring kat Jepun, kwn2 semua menghapdate kisah-kisah di Jepun ye...  seronok juga aku baca...memang siok pigi Jepun, bilalah aku mo sampai di sana lagi...gigit jari

Seriously, sebab aku terlampau busy hingga last day (Jumaat - cuti Good Friday di Sabah) aku masih blur-blur itinerary entah macamana, ke mana kaki mau diheret di sana nanti, belum pasti..Sabtu tu aku packing segalanya, bawak apa yg patut...dengan belum check-innya lagi...konon mo singgah ofis, check in dan print out boarding pass sebab di rumah aku tiada printer...sekalinya, nda sempat singgah ofis. So, awal lagi kami bertolak pigi airport. Sampai di KKIA terminal 2, check in dulu di kiosk, then kami ke Tanjung Aru. Piknik lagi dekat Shangrila Resort tu...Hahaha...boleh gitu...aku baru ada boarding pass KK-KL time tu, boarding pass KL-Incheon belum dapat lagi, luggage aku pun belum drop...ada 3 jam lagi...so, jom layan-layan perasaan di pantai Tanjung Aru...saspen jak kan, gambar tiada kaitan dengan Seoul...

ramai yg berpiknik di kala panas ...biasalah Tanjung Aru kan...
my nephew...dia suka jak jadi model tunggul pokok...hehhehe

Balik pi airport (dekat jak, 5 minit dari Tanjung Aru ni), aku drop luggage dan dapat boarding pass KL-Incheon, berdebar-debar jak aku tanya budak di kaunter check-in tu, bahawasanya aku belum check in untuk balik ni (belum sampai Korea lagi, tapi sudah ketakutan nda terpulang pi Sabah...hehhehe lucu juga)

" Beg ni pigi Incheon terus ni"
" Ya ka? Bah..." Aku tahu la budak...hari tu pigi Jepun, begitu jugak, di KL tu just transit jak, beg akan diclaim di destinasi terakhir..

Budak tu bagitau nanti di Incheon masa balik, aku just tunjukkan ja nombor booking reference aku, check in 3 jam sebelum berlepas...oh, ok selamatlah aku kan..
Lepas tu budak yg peramah ni siap tanya aku macam-macamm, berapa budget aku pi Korea, di Korea ada orang tunggu ka ( Ada dik, So Ji Sub namanya...hehehhehehe) last sekali...beraninya pigi satu orang...ok thank you atas pujian tu, ko nda tau dada aku mau meletup sudah ni...hehehhehe

1 jam sebelum aku masuk departure hall baru my sis n my mum perasan, aku pigi sorang-sorang...hahahaha dasat kan..

Kakak aku terus beristighafar...hehehe
Insyaallah teda apa-apa...selamba jak aku cakap...

Dasar ketulahan ( korang carikla sendiri apa maknanya tu...ianya sukar utk diexplain...hehehe), boleh pula kunci padlock luggage aku tertinggal, apa lagi kelam kabut aku menelefon my sis ( dorang otw balik rumah sudah time tu)...sayangnya nda sempat, orang sudah beratur mau masuk kapal...last-last aku fikir, ahh pandailah aku cari alternatif macamna mau buka padlock luggage aku tu nanti...

Alkisahnya, bila sampai jak LCCT, aku terus pi lepak di Taste of Asia tu, makan sambil goggle "how to open key with trick" siap cari video di youtube lagi...hasil penggogglelan tu, kunci boleh dibuka dengan menggunakan paper clip. Jadi kerja aku pulalah dari satu kedai ke satu kedai di LCCT tu aku pi tanya " Ada paper clip tak?" Sungguh tak malu...hehehe..nan hado..bukannya dorang taknak bagi, tapi memang tiada dalam simpanan...it's okaylah, aku terbayang aku pinjam kapak di Korea nanti...gara-gara mau buka beg aku yang nda seberapa tu..

Mungkin gara-gara sibuk berfikir macamna mahu buka padlock tu aku nda tidur pun selama 6 jam penerbangan ke Incheon tu. Bayangkanlah keletihan aku tu kan..dengan transitnya lagi.

Dalam flight tu ramai ja Malay Malaysian, tapi ramai-ramai tu ada sorang je lelaki Melayu yg tegur aku dan berbual-bual dengan aku, yg lain tu ramainya group-group perempuan, senyum tidak, menegur jauh sekali. Aku sorang je menyolo time tu...ada aku kesahh...what to expect kan, biasala tu...nda menjadi kudis bagi aku...

Lepas claim luggage, keluar arrival hall tu, aku nda terus cari bas 6015 pi Myeongdong tu, aku lepak dulu, cari kedai 7-11, tujuan mencari tools untuk membuka luggage aku. Sambil duduk-duduk berfikir tu, aku perati boleh tahan bingit juga orang Korea ni kan, lain sikit dari Japanese. Bising. Sebijik macam dlm drama Korea tu. Di kedai 7-11 tu aku beli T-Money siap-siap, beli sewing kit dan sepit rambut hitam tu...ala bukan aku mau buka kedai jahit, untuk back up plan sebab belum dapat paper clip.

Lepas tu, biasalah, cari map, subway map dsb...sudah dapat semua tu, baru aku tunggu bas. Tiket bas aku beli di kaunter nda jauh dari tempat tunggu bas tu, harga tiket : 10,000 won



view dari dalam bas menuju ke Seoul

pulau entah apa???
layan view sorang-sorang...



Satu jam jugaklah perjalanan dalam bas tu hingga sampai depan Sejong Hotel...perhentian aku. Aku sudah book Guesthouse Myeongdong sebulan sebelum ni, siap goggle kedudukannya di mana, so lepas turun dari bas, aku tak sesat dah, heret beg aku ke guest house tu yang nda sampai 50meter pun dari bus stop depan Sejong Hotel tu.

Aku sampai awal. Flight touch down tadi pukul 8.20pagi, sampai kat guesthouse nda boleh check in, kena tunggu pukul 2ptg, so aku tinggalkan luggage (free, tiada bayaran dikenakan pun). Sebelum tu, aku minta tolong budak kaunter depan tu tolong carikan aku paper clip, seriously paper clip menghantui minda aku sudah berapa jam ni...aduhai...budak tu janji akan cuba cari...kau jangan cuba-cuba tau, mesti ada!! Begitu aku mengugut..hehehe tiadalah, dalam hati je aku cakap camtu. Masih bengong-bengong aku pigi subway dulu...boleh gitu..undecided lagi ni, mo pi Yeouido Park atau Dongdaemun. 

Exit 9 paling dekat dengan guesthouse ni, nda sampai 30 langkah pun ( punya dekat!!!), sampai subway aku ala-ala blur, ok cari map  dulu...untuk korang yang tiada pengalaman subway di negara maju ni kena study lebih-lebih juga, aku ni mujurlah aku ada sedikit pengalaman naik turun subway di Jepun, Hong Kong kalau nda, nda juga berani ni...ok, dari map macam a bit complicated pula mo pigi Yeouido, aku punya kepala masih fikirkan pasal luggage + padlock lagi...macam senang pigi Dongdaemun, line 4, nda payah tukar line, kalau pi Yeouido kena transfer line segala, benci aku mahu transfer segala ni, so penuh yakin aku swipe T-Money aku ..heheheh dasar tembirang kan! inda menjadi pun, kelam kabut pekerja subway datang tolong aku, oh rupanya kena top-up dulu T-Money tu, kusangkakan macam Octupos card di HK tu...ciss!!! aku top-up la di vending machine tu 20,000 won. Nah! Ini kali kalau nda cukup hairan juga aku...

Aku turun di Dongdaemun History & Culture Park station...lepas tu, aku heret ja kaki aku melangkah, menyusuri jalan-jalan tu...layanla gambar-gambar aku di hari pertama ni...

keluar dari exit terus nampak gelanggang futsal ni...
good morning city & hello am/pm...
pokok-pokok ...

Lotte Fittin

Doota...tapi bunga putih tu yg menarik perhatian aku...
Aku terus je berjalan sampai Dongdaemun East gate...Cheonggye stream... Dongdaemun Shopping Complex (tutup...hari Ahad!)
banyak burung merpati...

deretan kedai kasut...berbunga-bunga hati aku nampak kedai-kedai ni....


berdiri di sini, buat aksi ala-ala tourist...sibuk snap gambar...



bunga purple ...siapa tau nama bunga ni? yg pasti bukan cherry blossom


excited lagi...tapi tutup...
Aku excited nampak shopping complex...dasar perempuan kan...tapi tutup, siapa suruh datang hari Ahad...kuciwa!!!!

Cheonggye stream...nampak macam terbiar semak ja...atau konsepnya memang 'liar' gitu????

Aku lepak kejap di bangku-bangku menghadap stream tu...hilangkan penat menapak...dengan tidur nda cukup, terus-terus berjalan tanpa arah tujuan...emmm macam hebat sangat...lepas tu aku terus berjalan sampai depan Migliore, Doota tu balik...then naik subway balik ke Myeongdong....

Aku tengok jam, dah boleh check in rasanya...

bersambung....kalau mau tau adakah aku berjaya membuka padlock dengan paper clip ja kena tunggu entri akan datang...

salam Rejab...bye...

Tiada ulasan: